Ulasan Filem dan Siri Televisyen

Total Pageviews

Wednesday, June 24, 2020

Billu Barber (2009) - Ulasan Filem





Kisah filem in bermula apabila pelakon Bollywood terkenal, Sahir Khan (lakonan SRK) membuat keputusan untuk melangsungkan pengambaran filem terbarunya di kampung terpencil, Budbuda. Di situ, tinggal seorang tukang gunting rambut, Billu (lakonan Irrfan Khan) dan keluarganya. Billu pernah memberitahu keluarganya yang dia dan Sahir Khan adalah kawan sepermainan sewaktu kecil. Anak-anaknya yang teruja telah memberitahu tentan perkara itu dan khabar angin itu pun tersebar dengan luas di kampungnya.




Seronok bila menonton filem ini kerana kita dapat melihat sikap sesebuah masyarakat dalam menilai seorang individu. Hal ini ditunjukkan oleh penduduk kampung Budbuda, yang selalu melayan Billu dengan teruk kerana dia adalah seorang yang miskin. Tetapi sikap mereka terhadap Billu berubah bila mendapat tahun Billu merupakan kawan kepada seorang yang ternama. Jika di India, selebriti Bollywood memang diagung-agungkan seperti Tuhan. Itu sebabnya mengapa Billu di anggap sangat istimewa oleh penduduk kampung.




Filem ini memainkan isu hipokritikal dalam masyarakat terhadap status seseorang. Ini sebenarnya sesuatu yang lumrah dan memang terjadi didalam dunia realiti. Jika seseorang itu mempunyai status yang tinggi, maka merekalah yang akan disanjung dan diberikan layanan yang cukup istimewa.




Billu terpaksa melayan kerenah orang kampung dan juga keluarganya. Walhal Billu sendiri pun tidak yakin jika Sahir ingat akan dia atau tidak. Apa yang lebih menarik, filem ini menunjukkan 'misteri' tentang benarkah Billu dan Sahir ini berkawan dari kecil? Aku puji lakonan Irrfan Khan sebagai Billu yang dibawa dengan cukup selamba. Begitu juga lakonan SRK sebagai Sahir yang aku lihat agak kontra dengan lakonannya sebagai Om Kapoor dalam Om Shanti Om yang juga seorang pelakon Bollywood, tapi kedua-dua watak Om dan Sahir ini sangat berbeza.




Rating Peribadi: 3.5/5
Share:

0 opinions:

Blog Archive