Ulasan Filem dan Siri Televisyen

Total Pageviews

Thursday, September 10, 2020

Sebelum Iblis Menjemput Ayat 2 (2020) - Ulasan Filem


Filem yang pertama mempunyai jalan cerita yang agak menarik, tetapi sayangnya tidak berapa seram dan sedikit bosan untuk ditonton. Tetapi berbeza pula dengan filem sequel ini, jalan ceritanya langsung tidak menarik, tetapi seramnya pula yang berlebih-lebihan.

Filem sekuel ini seolah sebuah filem spin-off yang ingin menunjukkan 'side mission' watak Alfie (Chelsea Islan) dari filem pertama. Plot yang tidak terlalu kuat dan terus memaparkan babak-babak seram seperti tiada hala tuju.
Cumanya kalau kita ingin menonton filem seram yang banyak bergantung pada aspek seram sahaja, ya inilah filemnya. Kalau korang pergi tonton filem ni, korang akan dapat hiburan dari segi keseraman itu. Hinggakan segala aspek seram dari sudut mistik, ngeri, zombie, magis, apa sajalah yang filem-filem seram lain pernah tunjuk, ada dalam filem ni.
Sampai satu tahap, kita boleh bertepuk, bergelak juga menonton seramnya filem ni yang terlalu mengarut. Rasanya memang itulah kot pengarah Timo Tjahjanto cuba sampaikan, dia cuma ingin kita merasai keseraman dan menakut-nakutkan audiens. Persetanlah jalan cerita! Dari bayar belas-belas ringgit masuk rumah hantu, baik bayar belas-belas ringgit tonton filem ni. Begitulah agaknya yang difikirkannya.
Dan ya, ianya sebuah filem yang mengangkat 'iblis' atau 'setan' atau 'demon' sebagai subjek utama. Dan 'demon' ini mempunyai nama. Dan filem ini memang antara filem tidak takut-takut untuk menggunakan elemen setan itu. Tiada unsur-unsur keagamaan yang ditonjolkan, kerana semua yang dipaparkan adalah setan-setan belaka.
Jadi seperti aku cakap tadi, kalau nak filem seram, ingin ditakut-takutkan dengan sosok tubuh setan-setan, inilah filemnya. Dan jalan cerita pula, persetankan sajalah.
"Gue tahu perasaan bangun dari mimpi buruk, tapi sedar kenyataan itu lebih parah..." - Alfie
Tonton video review: https://youtu.be/BMPtozEoGbI
Rating Peribadi: 3/5
Share:

0 opinions:

Blog Archive